Pages

Tuesday, November 12, 2013

Taare Zameen Par

ASSALAMUALAIKUM,


Dah lama rasanya tak update blog..huhu..maklumlah sibuk dengan assignment lagi, dengan bisnes lagi. Macam-macam nak kena urus. Sedar tak sedar sekarang ni dah masuk semester 5. Rasa macam cepat sangat masa berlalu. Dalam masa 2 bulan lagi je nak final exam. Fuhh memang gementar nak hadapi final exam ni.

Baru-baru ni saya menonton sebuah filem Hindustan. Dah lama rasanya tak layan cerita Bollywood. Accually menonton filem ni termasuk dalam tugasan untuk subjek Kaunseling Pelbagai Budaya. Cerita yang dijadikan kajian ialah sebuah filem arahan Amir Khan yang bertajuk Taare Zameen Par. Saya sebenarnya bukan penggemar filem Bollywood. Tapi lepas tengok cerita ni, memang rasa best sangat. Banyak pengajaran yang boleh dicontohi dan berguna untuk bakal pendidik terutamanya kaunselor. 

Refleksi

1) Impak terhadap diri
Saya telah menonton filem ini sebanyak dua kali. Pada kali pertama saya hanya menonton untuk melihat jalan cerita yang dipaparkan di dalam filem. Setelah mengetahui jalan cerita filem ini saya telah menonton filem ini buat kali yang kedua. Saya berasa sangat sedih bermula dari babak dimana Ishan dimarahi oleh guru kerana gagal membaca petikan di dalam buku. Saya terkenang peristiwa ketika saya mengajar anak saudara saya yang berusia tujuh tahun. Saya sering mendenda dan memarahinya apabila dia gagal menjawab soalan dengan baik. Tujuan saya memarahinya adalah supaya dia lebih menumpukan perhatian dalam pelajaran. Pernah suatu ketika dia menangis kerana telah dimarahi oleh saya.  Saya berasa sangat simpati namun saya hanya ingin dia menjadi seorang yang bijak . Setelah menonton file mini barulah saya sedar bahawa keupayaan seseorang pelajar itu adalah tidak sama. Ada pelajar yang cepat belajar dan ada juga pelajar yang memerlukan masa untuk faham sesuatu perkara. Saya berasa kesal kerana tidak menggunakan pendekatan yang lebih baik untuk mendidik seseorang.
Saya juga berasa sangat kesal dengan sikap guru-guru yang tidak memberi layanan yang baik kepada Ishan. Mereka menganggap Ishan seorang pelajar yang degil dan malas tanpa mereka sedari Ishan sebenarnya menghadapi masalah disleksia. Disleksia adalah sejenis masalah pembelajaran khusus yang kerap berlaku. Kanak-kanak disleksia mempunyai masalah untuk menguasai proses pembelajaran walaupun mereka telah berusaha bersungguh-sungguh. Kanak-kanak disleksia ini akan menghadapi kesukaran untuk membaca, menulis, mengira dan memahami sesuatu perkara. Saya juga berasa sangat terharu melihat kesungguhan ibu Ishan dalam mendidik Ishan dan abangnya. Hal ini mengingatkan saya kepada ibu saya yang turut sama bersusah payah dalam membesarkan saya dan adik beradik yang lain. Tugas sebagai seorang surirumah bukanlah suatu tugasan yang mudah. Mereka perlu bangun di awal pagi untuk menyiapkan sarapan dan keperluan ahli keluarga yang lain. Walaupun tugas mereka hanyalah di rumah, namun beban tugasan kerja yang perlu disiapkan adalah lebih rumit dan berat. Saya juga berasa sangat kagum melihat cara layanan ibu Ishan kepadanya. Pada pandangan saya seorang ibu yang penyayang akan menerima segala kekurangan anaknya dan bersedia untuk melindungi anaknya pada bila-bila masa. Apa yang saya pelajari daripada filem ini ialah tugas seorang ibu itu bukanlah mudah dan sememangnya memerlukan tahap kesabaran yang tinggi.

Selain itu filem ini juga memberi impak dari sudut pemikiran saya. Gaya permikiran yang positf perlu untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Sebagai contoh, guru sementara tersebut berfikiran positif dengan sanggup menggalas tanggungjawab untuk mengajar Ishan tanpa bantuan dari guru lain. Pemikiran positif mampu mengubah sesuatu yang tidak baik kepada situasi yang lebih baik. Hal ini sedikit sebanyak telah mengajar saya bahawa pemikiran yang positif penting untuk membentuk sikap yang baik. Filem ini juga banyak memaparkan nilai-nilai positif yang ditunjukkan oleh guru sementara tersebut dan nilai positif ini seharusnya dijadikan contoh.





No comments:

Post a Comment