Pages

Thursday, January 3, 2013

Modul Membaca Pantas


Tema modul   : Membaca pantas
Nama aktiviti : ‘skimming  and scanning skill’
Masa                  :1 jam
Alatan               : Pensel, pen, bahan bacaan dan kertas A4
Objektif            : Setelah menjalani aktiviti ini pelajar akan   dapat:
      1.      Menjimatkan masa membaca
      2.       Menggambarkan isi kandungan bahan bacaan
Bahagian 1:Skimming

Langkah :
1.     Pelajar  dan fasilator akan duduk dalam bentuk bulatan.
2.    Fasilitator akan memberi penerangan mengenai teknik membaca secara pantas.
 3.  Aktiviti dimulakan dengan melakukan latihan otot mata.  Gerakkan bola mata dalam keadaan pejam ke atas dan ke bawah dan kemudian ke kiri dan ke kanan.
4. Kemudian, fasilitator akan menunjukkan cara melatih pheriperal mata.  Latihan ini memerlukan pelajar mengarahkan pandangan mata mengikut pergerakan jari telunjuk di depan mata.  Latihan ini dilakukan tanpa menggelengkan kepala.
5. Seterusnya pelajar akan membuat latihan penafasan dengan menarik nafas panjang dan menghembuskannya secara perlahan-lahan dalam keadaan postur badan yang tegak.
6.    Setelah menyelesaikan latihan yang diajarkan, pelajar akan diberikan bahan bacaan.
7.     Bahan bacaan tersebut akan dibahagikan kepada tiga lajur (columns).
8.    Pelajar dikehendaki membaca 3 perkataan sepintas lalu tanpa menyebut perkataan tersebut dan menggunakan jari sebagai penunjuk.
9. Kemudian pelajar digalakkan untuk menggandakan bilangan perkataan pada perenggan seterusnya.  Pergerakan jari haruslah sedikit laju dari pergerakan pada perenggan pertama.


Bahagian 2: Scanning
Langkah:
1.       Pelajar diminta untuk membaca petikan menggunakan teknik skimming yang telah dipelajari.
2.       Sambil membaca, pelajar perlu menggariskan isi penting yang terdapat dalam petikan tersebut.
3.       Pelajar juga diminta untuk memberikan perhatian kepada rajah atau grafik yang terdapat dalam bahan bacaan.
4.       Akhir sekali, pelajar diminta untuk merumuskan bahan bacaan tersebut.

Falsafah :
1.       Masa itu emas
2.       Teknik bacaan yang betul mampu menjimatkan masa serta membantu pelajar memilih kandungan yang bermakna.



    Hi..... Modul Membaca Pantas ni merupakan assignment aq bagi subjek  Kelompok Berstruktur. Masa mula dapat tajuk ni aq punya la stress sampai tak lalu makan, tak tidur, tak online fb semata-mata sebab pikir nak buat modul apa la dengan tajuk yang membosankan tu (AYAT MENGANDUNGI UNSUR PENIPUAN).Lepas dari tu try la jugak guna khidmat en.google mana taw boleh dapat modul yang best. Hasil pencarian selama beberapa hari dapat la sikit info yang boleh diselitkan dalam modul. tapi masalahnya modul ni membosankan. memang tido la ahli aq dalam sesi modul ni. CHOIIIIII....Tapi aq buat jugaklah draft modul ni berbekalkan ilmu yang ada.Dalam hati memang yakin draft ini pasti akan direject oleh Cik Faizura. setelah tiba hari dimana semua student kena tunjuk draft ni aq pon dengan hati yang gundah bawa la draft ni jumpa Cik Fai. Mula-mula draft ni tak nak ikut,tapi setelah aq slow talk dengan dia barulah dia sedar bahawa "manusia tak boleh lari dari masalah,oleh itu selesaikannya dengan cara paling berhemah". Guest what, sebenarnya draft modul yang aq buat tak kena reject pon. setelah Cik Fai baca draft yang aq buat tu beliau terima, cumanya kena buat penambahbaikan la supaya modul tu menjadi lebih bertamadun (ayat apekah?). lastly, selepas bertungkus lumus memerah otak untuk menghasilkan modul maka terhasillah modul seperti yang diatas..hahahaha. Memang seronok sangat dapat jalankan modul ni bersama ahli-ahli yang begitu sporting. Part paling best masa senaman otot mata. Mata masing-masing dah macam ape dah. Ada yang sampai pening (over jer ahli ni). Lepas ni ahli-ahli dalam kelompok ni semuanya akan dapat menguasai kemahiran membaca pantas sebab dah diajar oleh fasi yang sangat sopan dan lemah-lembut. Okies akhir sekali ucapan terima kasih diucapkan kepada Cik Fai sebab banyak bagi tunjuk ajar, tak lupa kepada rakan-rakan terutamanya ahli dalam modul Cik Maton TomeyCik SarasektobinCik Nani Cyg, Azimah, Wong , dan Hanizam sebab sudi bagi kerjasama.Lov u allz...

Gadis-gadis


Fasilitator terlebih gula

2 comments:

  1. aku syak hang jeles ke aku ni. gambaq aku semuanya nampak muka kot tepi..demmnn.hang plak gmbaq dengan senyuman ter sweet

    ReplyDelete
  2. hahaha...gila xjeles..tu la hg len kali dok sebelah fasi, ni x dok nk jauh ja

    ReplyDelete